Späť na články

Jarná únava nie je mýtus

4.4.2017
Jarná únava nie je mýtus Mixa

 

Prečo prichádza a ako proti nej bojovať?

Na jar všetko rastie a kvitne, celá príroda sa zdá byť plná sily, ale niektorí ľudia sa únavou nedokážu skoro zdvihnúť z postele. Čím to je? Pre náš organizmus jar predstavuje veľkú záťaž. Mení sa cirkadiálny rytmus, čo je biorytmus počas jedného dňa. Mení sa tiež klíma. Je fajn odhodiť zimný kabát a obuť si poltopánky, telo si ale musí na zmenu zvyknúť.

Jarná únava nie je choroba, ale môže nám vážne znepríjemniť život. Neustála ospalosť, poruchy sústredenia, bolesti hlavy a nechuť do jedenia sú najčastejšie príznaky. Dobrá správa je, že môžeme telu pomôcť sa s príchodom jari lepšie vyrovnať. Ako?

Vyspite sa doružova 

To je predsa jasné: keď je človek unavený, mal by viac spať. Nie je to však celkom tak. Záleží totiž hlavne na kvalite spánku. Nezanedbávajte spánkovú hygienu:

  • Svietiace displeje a diódy vykážte za dvere spálne, relaxujte radšej pri knihe – ale pozor na žáner! Detektívka alebo horor nebudú to pravé.
  • Nemáte možnosť miestnosť dôkladne zatemniť pred svetlom zvonku? Maska na oči môže pomôcť.
  • Miestnosť pred spaním poriadne vyvetrajte, prípadne nechajte na noc pootvorené okno.
  • Tesne pred spaním nejedzte nič ťažké a nepite alkohol ani nápoje s kofeínom. Radšej si dajte upokojujúci bylinkový čaj, výborná je napríklad medovka.
  • Ak vás stres prenasleduje až do spálne, vyskúšajte meditáciu.

Buď svetlo 

Aby ste boli plní energie a v dobrej nálade, potrebujete sérotonín, prezývaný „hormón šťastia“. Telo si sérotonín nedokáže vyrobiť bez slnečného svetla, a tak vzniká nerovnováha medzi sérotonínom a melatonínom, hormónom spánku. Snažte sa byť preto čo najviac vonku. Je svetlo ráno, keď idete do práce? Vyskočte z električky o pár staníc skôr a choďte pešo. Alebo za svetla z práce odchádzate? Užite si prechádzku na slniečku, ktoré už začína krásne hriať. Obed si zjedzte na lavičke v parku, upokojíte sa navyše pohľadom do zelene.

Rozhýbte telo 

Dovliekli ste sa z práce vyčerpaní domov a cvičenie je to posledné, čo by sa vám chcelo? Pokiaľ sa ale prekonáte a prelomíte začarovaný kruh, cvičenie vám s jarnou únavou pomôže bojovať. Pohyb totiž zvyšuje cirkuláciu krvi a tým do tela dostanete viac kyslíka. Pred uzavretou miestnosťou dajte prednosť aktivitám vonku a nepreháňajte to s intenzitou. Dôležité sú aj dychové cvičenia: nevyžadujú toľko námahy a pomáhajú proti stresu.

Nech všetko prúdi 

Nezanedbávajte hydratáciu, dostatok tekutín je nevyhnutný pre fungovanie všetkých buniek v tele. Bez vody stoja všetky procesy telo viac námahy. Môžete si to predstaviť napríklad ako zle namastený stroj. K už aj tak nepríjemnej únave sa potom môže pridať aj bolesť hlavy a malátnosť.

Voda pomáha nielen zvnútra. Skúste napríklad ráno studenú sprchu. Zrýchli krvný obeh (= viac kyslíka, spomínate si?) A tiež vás krásne preberie. Ak máte možnosť, zájdite do sauny. Budete sa cítiť ako znovuzrodení.

Prejedzte sa k energii 

Za jarnou únavou sa často skrýva nedostatok vitamínov a minerálov. Snažte sa jesť čo najpestrejšie a vyhnite sa priemyselne spracovaným pokrmom. Obľúbené superpotraviny neuškodia, ale zaraďte do jedálneho lístka aj také „obyčajné“ suroviny, ako sú ovsené vločky a listová zelenina. Prečo zrovna tie? Ovsené vločky obsahujú horčík a vitamín B a pôsobia blahodarne na funkciu svalov a metabolizmus. Šaláty a ich príbuzní doplnia železo a kyselinu listovú – oboje sú nevyhnutné pre krvotvorbu. Začnite hneď ráno: dajte si ovsenú kašu alebo zelené smoothie.

Jarnej únavy sa nezbavíte lusknutím prstov, je to beh na dlhú trať. Každý krok ale pomôže, aby ste sa cítili lepšie a začali sa radovať z jari s novou energiou. Ako únave vzdorujete vy?

Komentáře

Mohlo by vás zaujímať

Ako správne hydratovať a vyživovať pleť

Hydratácia a výživa

Ako správne čistiť pleť

Odlíčenie pleti

Pozrite sa na náš Instagram

zobraziť Instagram

Kozmetiku značky Mixa kúpite vo vybraných predajniach